Λεσχη Αναγνωσης “Φιοντορ Ντοστογιεφσκι” (Αθηνας)

Ιουλίου 4, 2008

Όταν το animation συνάντησε τον Ντοστογιέφσκι

Κατηγορίες: VIDEOS, Ανακοινώσεις — lesxianagnosisfyodordostoyevsky @ 11:59 μμ
Tags: , ,

 Ο Alexandre Petrov κατέχει ιδιαίτερη και περίοπτη θέση στο ρωσικό animation. Η τεχνική που χρησιμοποιεί με εντυπω­σιακό τρόπο είναι η ζωγραφική (κραγιόνια παστέλ και λάδι) πάνω σε επιφά­νειες γυαλιού. Ο Πετρόφ υπήρξε μαθητής του Γιούρι Νόρσταϊν.

Το όνειρο ενός γελοίου ανθρώπου (Le Reve α” un homme ridicule) (1992) είναι η αριστοτεχνική μεταφορά του ομότιτλου αφηγήματος του Ντοστο­γιέφσκι – η ιστορία ενός ανθρώπου που θέλει να αυτοκτονήσει και τον πιά­νει ο ύπνος προτού επιχειρήσει το ανεπανόρθωτο. Ονειρεύεται την ευτυχία και απολύτρωση από το θάνατο, ονειρεύεται το υπερπέραν που γίνεται ό­μως όσο πάει και λιγότερο ελκυστικό, κι όταν τελικά ξυπνάει, εγκαταλείπει την ιδέα του θανάτου. Η τεχνική της ζωγραφικής πάνω σε γυαλί βρίσκει τέ­λεια εφαρμογή εδώ: το όνειρο και τα παραληρήματα, οι μυθολογικές και ει­καστικές αναφορές, παράφορη σύνθεση σε «πίνακες» και οι προεκτάσεις τους, αλλοιώσεις εικόνων. Τέλεια επανεγγραφή της σλαβικής «τρέλας» στο animation. Το όνειρο βρίσκεται στην κατά φαντασία τρέλα και πηδάει από τη μια αναφορά στην άλλη, οι στιγμές όμως που περιβάλλουν το όνειρο πα­ρουσιάζονται τελείως διαφορετικές. Είναι σε αποχρώσεις ώχρας και οι φω­τισμοί θυμίζουν έντονα ταινίες του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Το απόγειο της τέχνης του Πετρόφ. (Γιάννης Βασιλειάδης, Animation, Εκδόσεις Αιγόκερως)

Υπάρχουν ειδήσεις, νέα, κείμενα, άρθρα, συμβάντα που για τον αποδέκτη τους μπορεί να έχουν ένα γενικό, ευγενικό ενδιαφέρον, όπως θα έλεγε και ο Ρόλαν Μπαρτ που συνιστούν κατά αυτόν το studium. “To studium, είναι το ευρύτατο πεδίο της νωχελικής επιθυμίας, του ποικίλου ενδιαφέροντος, του άστατου γούστου: μ΄αρέσει δεν  μ΄αρέσει, I like, I don’t. To studium είναι της τάξεως του to like (του αρέσκειν) και όχι του to love (του αγαπάν)….  Αυτό που αισθάνομαι γι τούτες τις φωτογραφίες (τα αποσπάσματα βρίσκονται στο βιβλίο “Ο Φωτεινός Θάλαμος, σημειώσεις για τη φωτογραφία”) έχει σχέση μ΄ένα μέσο συναίσθημα, σχεδόν με ένα ντρεσάρισμα. Είναι το studium, που δεν σημαίνει τουλάχιστον αμέσως σπουδή, αλλά την προσήλωση σε κάτι, την προτίμηση σε κάποιον, ένα είδος γενικής επένδυσης, βιαστικής, βέβαια, αλλά δίχως ιδιαίτερη οξύτητα. Ακριβώς με το studium ενδιαφέρομαι για πολλές φωτογραφίες….. διότι με την παιδεία μου (αυτό το συννοούμενο είναι παρόν στο studium) συμμετέχω στα πρόσωπα, στις εκφράσεις, στις χειρονομίες, στο διάκοσμο, στις πράξεις.

Υπάρχει ένα δεύτερο στοιχείο που έρχεται να σπάσει (ή να ρυθμοκοπήσει) το studium. Αυτή τη φορά δεν είμαι εγώ που πάω να το γυρέψω (καθώς επενδύω το πεδίο του studium με την κυρίαρχη συνείδησή μου), αυτό είναι που φεύγει από τη σκηνή, σαν βέλος και έρχεται να με διαπεράσει. Υπάρχει στα λατινικά μια λέξη για τούτη την πληγή, για τούτη την αμυχή, για τούτο το σημάδι που κάνει ένα αιχμηρό εργαλείο. Η λέξη αυτή φαίνεται να μου ταιριάζει ακόμα καλύτερα, αφού αναφέρεται και στην ιδέα της στίξης κι αφού οι φωτογραφίες για τις οποίες μιλάω μοιάζουν πράγματι εστιγμένες, κάποτε μάλιστα κατάστικτες, από τούτα τα ευαίσθητα στίγματα. Ακριβώς τούτα τα σημάδια, τούτες οι πληγές είναι στίγματα. Αυτό το δεύτερο στοιχείο που έρχεται να διαταράξει το studium, θα το ονομάσω επομένως punctum, διότι punctun είναι συνάμα: αμυχή, μικρή τρύπα, μικρή κηλίδα, μικρή τομή-αλλά και ζαριά. Το punctum μιας φωτογραφίας, είναι το τυχαίο που, από μόνο του, με κεντά (αλλά και με μελανιάζει, με πονά)”.

H τυχαία (στην πραγματικότητα πολύ λίγα από αυτά τα πράγματα που μας συμβαίνουν ανήκουν στο πεδίο της καθαρής τύχης και σύμπτωσης, αφού ένας μεγάλος αριθμός συμπτώσεων ανήκει στις νοήμονες) συνάντηση  μου στο Ίντερνετ (που εξελίσσεται σε έναν απρόσμενα και μεγάλης έκτασης δημιουργικό πόλο) με το animation, που μαζί και με πολλά άλλα σπάνια και πολύτιμα ”πετράδια” υπάρχουν, με ένα μαγικό τρόπο,  εν αφθονία σε αυτό, αρκεί να ξέρεις την ύπαρξή τους και να φαντάζεσαι που μπορείς να τα βρεις και τον Ντοστογιέφσκι μέσω από το animation, συνάντηση και διάδραση δύο μεγάλων ερώτων μου, συνιστούν αναμφισβήτητα για μένα μια προσέγγιση της τάξεως του punctum, ενός από τα ευτυχέστερα punctum, ολόκληρης της ζωής μου, σε μια μέρα που διατηρεί μια μικρή συμβολική αξία και σημασία μέσα μου, παρόλο που ουσιαστικά δεν είναι μια μέρα διαφορετική από τις άλλες. Ήθελα να μοιραστώ αυτές τις σκέψεις και αυτή τη χαρά μαζί σας (η οποία δεν μετριάστηκε από το γεγονός ότι η ιδέα που είχα να πραγματοποιήσω ένα μέρος της ταινίας που ετοιμάζω για τον Ντοστογιέφσκι με animation, έχει και αυτή πραγματοποιηθεί αφού δεν μειώνει καθόλου την αξία της ιδέας) ελπίζω το punctum μου, να ταιριάζει με το punctum κάποιων από σας και να “συναντηθούν” κάποτε, όπως εύχομαι να ”συναντηθεί” και το punctum του καθενός από εσάς, αρκεί να του δώσετε αέρα για να αναπνεύσει και καλλιεργήσετε το έδαφος για να αναπτυχθεί. Ίσως όμως η σημερινή μέρα μείνει περισσότερο γνωστή σαν η μέρα που ανακαλύφθηκε τυχαία(;) η φράση  “ελάτε να ενώσουμε τα punctum μας”.

12 σχόλια »

  1. Όμως το βιβλίο παραμένει βιβλίο και δεν αντικαθίσταται ποτέ και από τίποτε.

    Comment από akamas — Ιουλίου 7, 2008 @ 12:26 μμ | Απάντηση

  2. Το βιβλίο μπορεί να παραμένει πάντα βιβλίο αλλά μπορεί καλλιστα κάποιος να αγαπά την ανάγνωση και το βιβλίο μπορεί και περισσότερο από οτιδήποτε στον κόσμο, αλλά ταυτόχρονα να αγαπάει και την αισθητική απόλαυση και έκφραση που προσφέρουν οι άλλες τέχνες, η φιλοσφία, η επιστήμη, η ζωή, η τεχνολογία, η αλληλοδιάδρασή τους η Δημιουργία, το “καλλιτεχνικώς ζειν” όπως το όρισε ο Νίτσε. Παρεπιπτόντως προτείνω το “Ταδε έφη Ζαρατούστρα” του Νίτσε καλή αφορμή για να το ολοκληρώσω αλλά και για να συζητήσουμε για το τι ακριβώς τελικά υποστήριζε αυτός ο παρεξηγημένος σε μεγάλο βαθμό άνθρωπος.

    Comment από lesxianagnosisfyodordostoyevsky — Ιουλίου 7, 2008 @ 3:46 μμ | Απάντηση

  3. Δεν θεωρώ ότι κάποια άλλη τέχνη έχει πρόθεση να αντικαταστήσει το βιβλίο.Είναι ένας διαφορετικός τρόπος έκφρασης και νοηματοδότησης που έχει αξία ( ίσως και ακόμα μεγαλύτερη) ακόμα κι αν η προσέγγιση του κάθε καλλιτέχνη διαφέρει ολότελα από τη δική μας, στη ζωή και στη τέχνη δεν υπάρχουν εξηγήσεις, υπάρχουν ερμηνείες.Και επειδή πιστεύω ότι ο άνθρωπος πάνω απ’όλα πρέπει να είναι δημιουργός…Ποιός ετοιμάζει ταινία για τον Ντοστογιέφσκι?Περί τίνος πρόκειται?

    Comment από Δημήτρης Αλεξάκης — Ιουλίου 9, 2008 @ 5:50 μμ | Απάντηση

  4. Φοβερή η ιδέα για τον “Ζαρατούστρα”. Αν και θα ήταν καλύτερο να διαβαστούν και να αποσαφηνιστούν κάποια απόσπασματα απο το έργο του η απο κάποιους σημαντικούς μελετητές του σχετικά με τις βασικές έννοιες: Υπεράνθρωπος-Βούληση για δύναμη-Αιώνια επιστροφή-Ευρωπαικός μηδενισμός. Η αποδόμηση του καρτεσιανού υποκειμένου στην ευρωπαική σκέψη αρχίζει με το έργο του, το γίγνεσθαι για πρώτη φορά επικρατεί με όλες του τις εκφάνσεις απέναντι στο ανύπαρκτο για τον Νίτσε ”είναι΄΄. Ο Υπέρανθρωπος τελικά είναι ενα όραμα ενος πλήρως εκκοσμικευμένου αγίου, ενα ιδανικό σημείο ανθρώπινης τελείωσης δίχως ίχνος μεταφυσικής και σωτηριολογίας γενικότερα. Αν δεν αποτελεί βέβαια και αυτή η σύλληψη ενα είδος σωτηριολογίας, και μάλιστα πολυ ιδιαίτερης.Τρομερά διεισδυτικός, προφητικός, με μεγάλη επιρροή στην σύγχρονη σκέψη.Προσφέρει απλόχερα υλικό για πολλές συναντήσεις της λέσχης..

    Comment από Γρηγόρης — Ιουλίου 10, 2008 @ 12:55 πμ | Απάντηση

  5. Και έτσι Γρηγόρη μου θύμισες την πρόταση που είχα κάνει για τον Νίτσε που με τις πολλές παράλληλες δραστηριότητες και τα πολλά blogs την είχα ξεχάσει. Και αφού ήδη συμφώνησα ότι η πρώτη συνάντηση μετά το καλοκαίρι θα είναι αφιερωμένη στο “Ημερολόγιο ενός Τρελού” συνδυασμένο με το διήγημα του Daniel Keyes Flowers for Algernon, που συμπλήρωσε ο Δημήτρης (πες μας Δημήτρη που θα το βρούμε και αν μπορείς να το ανεβάσεις ή να μου το στείλεις να το ανεβάσω στο blog) και την Ιστορία της Τρελας του Μισέλ Φουκό (προαιρετικά) που πρόσθεσα εγώ, η δεύτερη συνάντηση θα είναι αφιερωμένη στο “τάδε έφη Ζαρατούστρα” και στο Νίτσε γενικότερα. Άλλες συναντήσεις εσύ, εγώ και ο Δημήτρης δεν θα κανονίσουμε για να μπουν δυναμικά και οι υπόλοιποι στην κουβέντα, αν και μπορούμε να λέμε την γνώμη μας βέβαια. Άλλωστε θα πρέπει να περιμένουμε και την δυναμική παρέμβαση του ακάμα, δεν είμαι και σίγουρος ότι το έγραψα σωστά. Με πήραν από το ΕΚΕΒΙ για να μου στείλουν λεπτομέρειες για το πως θα ψηφίσουμε τα μέλη της λέσχης για το βραβείο αναγνωστών. Περισσότερα γι αυτό τις επόμενες μέρες.

    Comment από lesxianagnosisfyodordostoyevsky — Ιουλίου 10, 2008 @ 1:58 πμ | Απάντηση

  6. Κατά την γνώμη μου μόνο η μουσική έχει σεβαστεί και έχει αναδείξει έργα σημαντικών ποιητών και τα έχει κάνει γνωστά στο ευρύ κοινό. Εαν θέλουμε να μιλήσουμε για την σχέση κινηματογράφου και λογοτεχνίας αυτή ήταν καταστρεπτική για την λογοτεχνία καθώς οι ταινείες που βγήκαν ήταν τελείως εκτός τόπου και χρόνου και προκάλεσαν κακό στο βιβλίο πάνω στο οποίο στηρίχτηκαν.΄Από εκεί και πέρα δεν θα προτιμούσα Νίτσε για την συνάντηση μετά τις καλοκαιρινές διακοπές αλλά κάι λογοτεχνικό.

    Comment από akamas — Ιουλίου 10, 2008 @ 10:17 πμ | Απάντηση

  7. Αγαπητέ Ακάμα αν διάβαζες καλύτερα τα μηνύματα που προηγήθηκαν θα έβλεπες ότι ήδη έχει οριστεί η επόμενη συνάντηση και είναι αφιερωμένη στο “Ημερολόγιο ενός Τρελού” του Γκόγκολ, συνδυασμένο με το διήγημα του Daniel Keyes Flowers for Algernon και την Ιστορία της Τρελας του Μισέλ Φουκό (προαιρετικά). Παρόλο που πολλές μεταφορές ταινιών πράγματι δεν έχουν αποδόσει ούτε το πνεύμα του βιβλίου στο οποίο βασίστηκαν έχουν δημιουργηθεί εμπνευσμένες από βιβλία πάρα πολλές όσες δεν μπορείς να φανταστείς αριστουργηματικές ταινίες γι αυτό αυτή η τοποθέτησή σου είναι προκατειλειμμένη και κάπως επιφανειακή. Το τι μας αρέσει εμάς είναι γνωστή η συμπάθειά σου στην λογοτεχνία και τη μουσική δεν μπορεί να αποτελεί μέτρο για την αξία κάποιων καλλιτεχνικών έργων και τα εκφραστικά μέσα κάθε τέχνης είναι διαφορετικά, γι αυτό επιτυχημένο έργο τέχνης είναι εκείνο που εκμεταλλευόμενο τα δικά του εκφραστικά μέσα προσφέρει στον φιλότεχνο δέκτη αισθητική συγκίνηση.Ο κινηματογράφος λοιπόν κατά την γνώμη μου έχει σαν κύριο όπλο την εικόνα και δη την ποιητική, όταν την χρησιμοποιεί καλά παράγει αριστουργήματα όπως το Πέρυσι στο Μαρίεμπαντ που βασίστηκε ελεύθερα σε βιβλίο του Κασάρες. Δεν είναι πάντα το θέμα να μεταφερθεί πιστά ένα βιβλίο. Είναι τεράστια συζήτηση σε λίγες μέρες θα ανεβάσω στο Camera Stylo ένα κείμενο για την ποιητική εικόνα και μπορείς να ρίξεις μια ματιά και στο κείμενό μου “Από το Βιβλίο στην Κινηματογραφική Ταινία”. Καλό είναι να μην είμαστε εμπαθείς σε σχέση με τις τέχνες και τη διάδρασή τους, τα γούστα και οι συμπάθειές μας είναι σεβαστές αλλά δεν αποτελούν “επιστημονική” προσέγγιση της αισθητικής των τεχνών. Ο Νίτσε πάντως έχει προταθεί για τη δεύτερη συνάντηση.

    Comment από lesxianagnosisfyodordostoyevsky — Ιουλίου 10, 2008 @ 6:00 μμ | Απάντηση

  8. Θα κοιτάξω να το στείλω ως σχόλιο για να ανέβει στο blog και να βρω κάποια καλή μετάφραση γαιτί εγώ το διάβασα στα Αγγλικά.Ωραίο θα ήταν να οριστούν και κάποιες πιο συγκεκριμένες θεματικές στην πρώτη συνάντηση.Το λογοτεχνικό κείμενο, η τεχνική της συγκεκριμένης γραφής, οι βιογραφίες και τα έργα των συγγραφέων και μέσα στα πλαίσια της Ιστορίας της Τρέλλας θα μπορούσε να οριστεί μια θεματική ενότητα με κέντρο τον προσδιορισμό και την οριοθέτηση της τρέλλας από τις επιστήμες τον 19ο αιώνα καθώς και οι προηγούμενες προσλήψεις της,κυρίως μ’αυτό ασχολείται ο Φούκω.

    Comment από Δημήτρης — Ιουλίου 11, 2008 @ 12:27 μμ | Απάντηση

  9. Αγαπητέ Δημήτρη συμφωνώ σε όσα λες και στα δύο τελευταία σου μηνύματα. Ο Φουκό θα γίνει ξεχωριστά κάπου μέσα στη χρονιά και προτείνω να οριστείτε συντονιστές για την 14η Σεπτέμβρη εσύ και ο γρηγόρης που το πρότεινε αρχικά. Καλό θα ήταν μέσω μειλ ή μέσω blog να επικοινωνήσετε και να το προετοιμάσετε. Ελπίζω και συμφωνώ μαζίσου να συμμετέχουν σιγά σιγά όλο και περοσσότερα μέλη στο διάλογο. Προχώρησέ το για τις ηλεκτρονικές συναντήσεις και ίσως ορίσουμε μία μέσα στον Ιούλιο.

    Comment από lesxianagnosisfyodordostoyevsky — Ιουλίου 11, 2008 @ 6:15 μμ | Απάντηση

  10. Το ερώτημα είναι κατά πόσο ο κινηματογράφος είναι τέχνη και η γνώμη μου είναι αρνητική χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είμαι εμπαθής, κάθε άλλο, δεν έχεις παρά να δεις την γνώμη πολλών σκηνοθετών του θεάτρου. Όταν κάπου μπαίνει η τεχνολογία χάνεται η αμεσότητα, ένα βασικό γνώρισμα της τέχνης. Από εκεί και πέρα ήθελα να ρωτήσω πως αποφασίστηκε το θέμα της συνάντησης.

    Comment από akamas — Ιουλίου 12, 2008 @ 10:45 πμ | Απάντηση

  11. Στην πραγματικότητα δεν πάρθηκε καμιά απόφαση. Προέκυψε από μόνη της. Ο συντονιστής της Λέσχης απλά μόλις συμβεί αυτό το επικυρώνει. Έχει να κάνει με την δυναμική των πραγμάτων και αυτή συνήθως είναι καθαρή και ξάστερη. Αν καμιά φορά δεν είναι τόσο καθαρή εντάξει τότε μια δεύτερη κουβέντα όταν θα υπάρχουν και άτομα για να την κάνουν αφού τα περισσότερα μέλη της λέσχης δεν συμμετέχουν στο διάλογο μέσω blog και δεν είδα και κανείς να ενδιαφερθεί για την δύσκολη αυτή αποστολή που έχουμε με την ψηφοφορία για το βραβείο αναγνωστών. Ο συντονιστής από ότι καταλαβαίνεις έχει να ασχοληθεί και να βρει λύση σε αυτά τα ζητήματα και προσπαθεί να είναι πάντα αντικειμενικός, γι αυτό και αμέσως μόλις τα κομμάτια του παζλ συγκολήθηκαν έκανε δεκτή την πρόταση γρηγόρη και δημήτρη, την μόνη που δημιούργησε κάποια συζήτηση και συμμετοχή παρόλο που δεν δεν ήταν δική του πρόταση. Σίγουρα και οι δικές σου προτάσεις θα πιάσουν τόπο και θα πραγματοοιηθούν αλλά για να συμβεί αυτό πρέπει να λύσουμε αυτοί που συμμετέχουμε παραπάνω το ζήτημα της συλλογικότητας πρώτα και της συμμετοχής των μελών όχι μόνο στο blog αλλά και στη Λέσχη. Όταν θα λυθεί αυτό τότε τα ενεργά, συμμετέχοντα και κεφάτα μέλη σίγουρα ομόφωνα θα αποφασίζουν και χωρίς κανένα πρόβλημα την επόμενη συνάντηση ή τις επόμενες συναντήσεις κάθε φορά.

    Comment από lesxianagnosisfyodordostoyevsky — Ιουλίου 12, 2008 @ 6:30 μμ | Απάντηση

  12. Οκ, εγω θα παω να αγοράσω το “ημερολόγιο ενος τρελού”, γιατι το εχω δει απλώς στο θέατρο. Γενικά οταν διαβάζω κατι εκτος πανεπιστημίου φτιάχνω αρχικά μια αυθαίρετη λίστα με ερωτήσεις ποικίλων τύπων που προσπαθώ να απαντήσω στην διάρκεια της ανάγνωσης όπως π.χ “εχω κάποιο κοινό στοχείο, ψυχολογικό η άλλο με κάποιον/κάποιους απο τους ήρωες”. Νομίζω οτι η ανάγνωση πρέπει να είναι ενεργή, συν-δημιουργική διαδικασία, το έγραψα αυτό εδώ γιατι κάτι τέτοιο με κάποια μορφή ισως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε μια λέσχη ανάγνωσης. Δε ξέρω πως, δεν το εχω επεξεργαστεί, απλώς το γράφω σαν ιδέα, να καταγραφεί απλώς.

    Comment από Γρηγορης — Ιουλίου 16, 2008 @ 1:54 μμ | Απάντηση


Κανάλι RSS για τα σχόλια του άρθρου. TrackBack URI

Γράψτε ένα σχόλιο

Blog στο WordPress.com.